Je bent een toegankelijke leider en staat open voor alle kritiek, en als er iets niet naar wens is in het team, moeten ze het je even zeggen. Jouw deur staat altijd open.
Veel leiders denken zo over zichzelf, maar in de praktijk werkt het niet zoals de ‘psychologie van de open deur’ leert. De opendeurmythe is zelfs schadelijk.
Het klinkt misschien gek maar deze opendeurmythe is schadelijk omdat ze schijnveiligheid geeft. Ik zie je wenkbrauwen nu al omhoog trekken.
Zo erg is nu toch ook weer niet!
Nee, vast en zeker en toch....
In ieder team wordt er in eerste instantie gezegd; nee we kunnen goed met elkaar overweg hoor, en we kunnen alles tegen elkaar zeggen, ook tegen onze leidinggevende.🙄
Maar in de werkelijkheid doen we eigenlijk alsof. Alsof we een open team zijn waarin we goed naar elkaar luisteren. En waar we elkaar aanspreken als het nodig is, en ach ja feedback geven doen we ook zeker wel! En o ja, met de sfeer zit het wel goed!
Maar als je dan doorvraagt dan is de realiteit vaak anders.
Deze 'alsof status' kan voor leiders een excuustruus zijn om geen tegenspraak te vragen, of feedback te vragen en zichzelf niet ter discussie te hoeven stellen. De drempels in de deur maken dat belangrijke informatie de leiders soms niet bereikt. En dat de teamleden zich niet gehoord voelen omdat ze het blijkbaar lastig vinden zich te uiten.
Het is natuurlijk een beetje tegenstrijdig. Want als leider wil je juist kritische medewerkers, wil je dat ze kijken hoe het beter kan, en hoe jij beter er voor hun kunt zijn.
Hoe vaak hoor ik leiders niet zeggen; 'ik wil graag feedback ontvangen, maar ik hoor eigenlijk nooit iets!'
Hoe het wel moet?
Om feedback en tegenspraak te kunnen ontvangen moeten leiders de psychologische drempels verlagen door er uitdrukkelijk om te vragen, bij voorkeur regelmatig en op voorspelbare momenten. Oftewel het goede voorbeeld geven.
De teamleden moeten bovendien weten dat ze hun mening veilig kunnen geven en dat ze serieus worden genomen. ‘Gratis advies’ wordt tegenspraak soms genoemd. Maar dat cadeautje krijgt je niet zomaar, je moet erom vragen.
Voor teamleden ligt er natuurlijk ook een opdracht. Want we geven die feedback vaak niet aan elkaar omdat we de sfeer niet willen verpesten. Je wilt aardig blijven tegen je collega. En als het dan al moet dan kun je er ook nog eens wakker van liggen, want hoe zal de ander dan wel niet gaan reageren.
Geef als je een andere mening hebt deze op een constructieve manier aan. Zie feedback als jezelf en de ander helpen verbeteren!
Maar het is nog niet zo makkelijk om het voor elkaar te krijgen.
Eén ding is zeker het gaat nooit vanzelf. En als je als leider en als team hier iets mee wilt, dan zul je er veel aandacht aan moet schenken.
🖐 Wil je iets veranderen, verander het dan samen!
Sparren hoe dit voor jouw bedrijf of organisatie kan werken?
Maak een afspraak voor een gratis coachcall. 📞
Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen