Het oplossen van een conflict in je team is knap ingewikkeld. Jij wilt als teamleider stappen zetten en gezamenlijk resultaten bereiken en die ambitie krijgt op deze manier niet de meeste aandacht.
Daarnaast leg je niet zomaar de vinger op de zere plek: waar zit nu precies de bron voor frustratie waardoor je team niet samen verder komt?
Op het moment dat in een team sprake is van een conflict, veroordeelt de ene collega de ander en vaak ook visa versa. Regelmatig betreft het meerdere teamleden tegelijkertijd die een probleem met elkaar ervaren en elkaar ergens in frustreren. Ze veroordelen elkaar vanuit hun eigen perspectief. Hoe krijg je op zo’n moment als teamleider een voet tussen de deur?
Allergie
Frustraties ten aanzien van een bepaalde collega worden alleen maar groter wanneer er niets mee wordt gedaan. Blijft de frustratie in eerste instantie nog verborgen, op den duur wordt de ergernis ook voor de andere collega’s steeds zichtbaarder. Sommigen laten zich er zelfs door beïnvloeden en gaan er in mee. Mensen zitten in elkaars’ allergie.
De ene collega mijdt de ander en teamleden praten met elkaar in de verwijtende sfeer. Was er aanvankelijk sprake van een ‘redder’ die de zaken oppakte waar niet voldoende aandacht aan werd besteed, nu meet diezelfde redder zich de rol aan van aanklager. Het is immers ‘ongelooflijk dat die ene collega steeds minder goed werk verzet’.
Energieverslindend
Voor jou als teamleider leidt dit net zo goed tot frustratie. Het zijn ook ingewikkelde processen waar we het over hebben. Jouw ambitie is resultaten boeken en dat wil je samen met je teamleden doen. Zonder hen red je het immers niet. Zeker wanneer mensen al jarenlang in een organisatie meedraaien, wordt het voor jou lastig gedrag te veranderen. Dit soort processen zijn energieverslindend.
Mensen die zich op het werk niet bezighouden met datgene waar ze mee bezig zouden moeten zijn, verzanden in een onderstroomspelletje. Spreek met hen over de zachte kant van het verhaal, voordat je het gaat hebben over de inhoud. Probeer richting te geven in het definiëren van de onderlinge relatie.
Vertrekpunt
Op welke manier hebben de collega’s waar je je zorgen over maakt elkaar nodig? Zij kunnen de klus niet in hun eentje klaren. Wat is het eerste uitgangspunt in het uitvoeren van de werkzaamheden? Een sluitende administratie? Neem dat als vertrekpunt. Gaan de teamleden die sluitende administratie voor elkaar krijgen als ze doorgaan met deze manier van werken? Nee, vast niet.
Waar ontbreekt het aan? Hoogstwaarschijnlijk aan vertrouwen, respect en veiligheid. Wat heeft iedere collega die het betreft nodig om vertrouwen te krijgen? Dat mensen hun afspraken nakomen, bijvoorbeeld. Kijk nog eens hoe die afspraken tot stand zijn gekomen. Mensen maken frustraties in een team al snel persoonlijk wanneer ze geen doel meer kunnen koppelen aan de afspraken die ooit zijn gemaakt. Ze ontslaan zichzelf van verantwoordelijkheden, omdat er geen zicht meer is op de kant die het team moet inslaan.
Teamtest
Met het maken van de Teamtest zie je in een paar minuten hoe jouw team er op dit moment voor staat. Je ziet waar de grootste frustraties zitten in jouw team en aan welke punten jij als teamleider aandacht kunt besteden.