Hoe ga ik om met vastgeroeste gewoontes van mijn personeel?
Zo doorbreek je vastgeroeste gewoontes
16 oktober 2017 
2 min. leestijd

Zo doorbreek je vastgeroeste gewoontes

Laatst las ik een stuk over gewoontes. Veertig procent van de beslissingen die we nemen, nemen we onbewust op basis van gewoontes. Misschien vinden we het daarom zo lastig om goede voornemens vast te houden. Dat stond namelijk ook in datzelfde artikel: Van alle goede voornemens die we maken, houdt maar acht procent stand. Het doorbreken van gewoontes blijkt lastig. Hoe kun je gedrag van jezelf of dat van anderen dan wel positief beïnvloeden?

Gewoontes ontstaan al heel vroeg, vanaf het moment dat we geboren worden. ‘Zo doen we dat nu eenmaal’, is de gedachte. Voor een groot deel bepalen die gewoontes ons dagelijkse leven. Ook in het ontwikkelen of het verbeteren van gedrag van mensen in een organisatie, spelen ze een belangrijke rol.

Confronterend

De gewoontes die we daar hebben ontwikkeld, kunnen nog wel eens confronterend zijn. Vooral op het moment dat een organisatie aankondigt dat veranderingen op stapel staan. Personeelsleden moeten hun gewoontes aanpassen, omdat de organisatie dat wil. Dat is nogal wat en gaat niet zomaar. Wordt een nieuw systeem op de bedrijfsafdeling geïntroduceerd? Een drama! Gewoontes moeten opnieuw worden aangeleerd.

Wat levert het me op?

Simpelweg aankondigen dat personeel mee moet in een aangekondigde verandering, is dan ook niet de handigste manier. Dit personeel haalt namelijk zekerheid en stabiliteit uit de eigen manier van werken. Leg hen de reden uit van de wens tot verandering. En heel belangrijk: wat levert het hen en het team uiteindelijk op?

Niet zo negatief

Stel jezelf of een team vooral geen negatieve doelen. Wie tegen zichzelf zegt: vandaag doe ik dit eens níet, stelt zichzelf een negatief doel. Je benoemt namelijk niet wat je wél wilt doen. In je brein krijgt het voornemen niet de overhand ten opzichte van de gewoonte die je hebt ontwikkeld. Waarom zou je het doen, waarom zou je je gedrag aanpassen? Het doel ontbreekt. Dat is niet effectief.

Continu blijven verbeteren

Geen negatieve doelen vaststellen dus, want dan zijn we zeker niet geneigd onze gewoonte aan te passen. En sta hier maar eens bij stil: vanuit onze gewoontes doen we dingen, die gewoontes zijn onbewust. Dat betekent dat je ook van continu verbeteren een gewoonte kunt maken. De vraag die je daarbij kunt stellen: hoe sterk is de wens om dit gedrag te verbeteren?

Koekje erbij

We zijn zo geconditioneerd dat we bijvoorbeeld altijd een koekje bij de koffie nemen, zonder er bij na te denken. Het is een gewoonte geworden. Eenmaal bewust van die gewoonte, kun je ‘m leren omturnen. Je kunt ook nieuwe gewoontes aanleren. Zo lang die gewoonte je maar iets oplevert en ergens op gericht is.

Het moet me wel iets opleveren

In een training van een dag worden gewoontes niet even snel doorbroken. Deelnemers moeten hier voor zichzelf winst uit zien te halen. Wie niet het gevoel heeft dat een verandering iets gaat opleveren, kiest voor de veilige manier.

Vanuit de Teamontwikkelaars kan ik je helpen vastgeroeste gewoontes onder de loep te nemen en doelgericht te werken met een team. Samen gaan we aan de slag om het beste resultaat te realiseren.

Over de schrijver
Reactie plaatsen