Veel geklets maar geen daadwerkelijk gesprek op de werkvloer
Voeren de leden uit jouw team goede gesprekken met elkaar? Indien je deze vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden, hebben jullie al een heel belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking te pakken.
Mensen die geen goede gesprekken met elkaar weten te voeren, komen natuurlijk nooit tot een samenwerking.
Een succesvolle samenwerking begint met elkaar begrijpen en elkaars’ belangen helder hebben. In een team praten mensen wat af met elkaar, we doen bijna niet anders. Maar wat maakt deze gesprekken effectief, zonder dat we alleen maar simpelweg aan het kletsen zijn?
Sneller tot een besluit komen
Mensen die goede gesprekken met elkaar weten te voeren, ervaren sneller een prettige samenwerking. Dat is niet verwonderlijk. Ook is op zo’n moment sprake van grotere collegialiteit en collectief eigenaarschap voor activiteiten in een team. Dit soort teams weet sneller tot besluiten te komen. Precies wat je organisatie nodig heeft.
Bijkomend voordeel is dat het individu inspiratie opdoet met zo’n samenwerking en nieuwe energie krijgt. Over de voorwaarde voor een succesvolle samenwerking schreven drie auteurs samen een boek, De Gespreksfluisteraar. In het boek, waarin de meerwaarde van gesprekken in organisaties wordt besproken, stellen de auteurs dat een succesvolle samenwerking drie stappen kent. Behoefte, beleving en belang. Heeft iemand het ooit wel eens over deze drie factoren? Volgens mij niet. Dat is waar het vaak misgaat.
Behoefte, beleving en belang
Behoefte heeft alles te maken drijfveren van teamleden, waarom doen zij iedere dag wat ze doen? De één heeft erkenning nodig, de ander streeft naar onafhankelijkheid. Voor de één is daarbij uitleg heel belangrijk, de ander heeft vooral baat bij structuur.
Als je in een team kijkt naar beleving, wil je met name weten hoe iets wordt ervaren en hoe daarmee wordt omgegaan. Bijvoorbeeld: Wat voor gevoel heeft iemand aan een gesprek overgehouden? Kijk je naar het doel dat je nastreeft, dan heb je het over het belang van een gesprek. Met deze drie factoren wordt nagenoeg geen rekening gehouden. Ze worden niet benoemd. We beginnen simpelweg met praten, als individuen bij elkaar met allemaal andere behoeften, belevingen en belangen.
Duik niet meteen op de inhoud
Lopen gesprekken tussen je teamleden niet goed, besteed daar dan aandacht aan met behulp van bovenstaande aspecten. Wanneer we elkaar niet snappen en niet begrijpen wat we van elkaar nodig hebben, komen we niet ver. In sommige gevallen begrijpen teamleden wel wat nodig is, maar ervaren ze het net even anders. Of teamleden hebben een eigen beeld bij de acties die voort moeten vloeien uit een afspraak.
Waar dat aan ligt en wat je daar aan kunt doen, lees je in het boek. Dat geeft een aantal handige technieken. Laat mensen voorbeelden geven van een goed of een slecht gesprek. Wat maakt het goed of slecht? Waar gaat het met name mis? En waar worden teamleden het meest moe van? Van bijeenkomsten die nergens toe leiden bijvoorbeeld.
Leg in je team de focus op hoe mensen met elkaar omgaan, in plaats van direct op de inhoud te duiken. De drie B’s helpen je gesprekken te toetsen. Met onze teamtest test je hoe jouw team er op dit moment voor staat. Daaruit kunnen ook frustraties naar voren komen op het gebied van behoefte, belang en beleving.