Lastig om je team mee te krijgen!
Wat een toestand, iedere keer als je iets wilt veranderen of voorstelt, gaan teamleden met de hakken in het zand. Of nog erger ze zeggen ja, maar doen vervolgens nee.
Een veel voorkomend probleem, wat veel energie kost.
Overigens werkt dit ook door op degene die wel willen. Zij voelen zich hierdoor vaak afgeremd en kunnen dan afhaken.
Wie wil niet een team dat proactief samenwerkt, vooruit wil en blijft ontwikkelen. Hoe fijn zou dit zijn, toch?
Stel je dan ook eens voor...… dat jouw manier van managen je teamleden beter in staat stelt zichzelf weerbaar op te stellen. Een manier van managen die mensen ertoe aanzet zichzelf te blijven verbeteren en jullie organisatie verder te brengen.
Dat je teamleden deze manier van werken gaan ervaren als een tweede natuur en dat dit ook nog eens veel positieve energie geeft.
Dat zou inderdaad geweldig zijn!
Echter helaas is dit lang niet altijd de praktijk.
Binnen een groot aantal organisaties zijn er frustraties: er is sprake van een kloof tussen de gewenste resultaten van het team en wat daadwerkelijk gebeurt.
Plannen worden gemaakt en doelen worden gesteld, maar dan komt het op de praktijk aan en blijven we vaak doen wat we al deden.
Die kloof dichten gaat niet van vandaag op morgen.
Hetzelfde zou zijn als je zegt; 'ik word in één dag wereldkampioen'. Dat begrijp je natuurlijk ook dat dit niet kan. Ik geef je nu wel alvast drie stappen waar je mee kunt beginnen.
Stap 1
Je hebt een doelgerichte teamcultuur nodig om die kloof te dichten. Begin eerst met het vaststellen van wat nu de huidige teamcultuur is en hoe wordt er samengewerkt.
Spreken je teamleden elkaar makkelijk aan, is er een structuur om te werken aan verbeteringen en is je team überhaupt met doelen bezig?
Stap 2
Begin klein. Start met een aantal gedragsregels of werkwijzen die belangrijk zijn in je team.
En om deze nieuwe gedragsregels daadwerkelijk te realiseren is herhaalde oefening belangrijk, en heel veel kleine stapjes om samen te maken. Zodat dit in je team een vanzelfsprekendheid wordt.
Stap 3
Als je leidinggevende bent zorg er dan voor dat je niet bezig bent met het bedenken van oplossingen voor je team. Richt je aandacht op het leren van die andere manier van denken aan je team. De nadruk hierbij ligt op het doen!
Deze stappen maken onderdeel uit van het werken met de Verbeter KATA.
Een KATA is een routine waarlangs je werkt om verbeteringen tot stand te brengen. Vandaar de Verbeter KATA.
Als leidinggevende kun je je team op de KATA gaan coachen, waarbij meesterschap het doel is van elke KATA.
😏 Nog een klein wist je datje; KATA is een olympische sport, waarbij het gaat om het perfect uitvoeren van de kata oefeningen.Ik vond het zelf zeer bijzonder om naar te kijken.
Wil je meer weten over de KATA aanpak, die je helpt om een doelgerichte teamcultuur te ontwikkelen, vraag hier deze gratis aan.
👉 Geen tijd en wil je direct in actie komen om je persoonlijk te ontwikkelen als leidinggevende en je team beter te maken met inzet van de Verbeter KATA?
Maak dan een afspraak voor een gratis coachcall. 📞
Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen
Werk aan jezelf en je team als je wilt doen wat er toe doet! 😉
Met KATA groet,
Ellen, van de Teamtontwikkelaars