arrow_drop_up arrow_drop_down
In welk drama ben jij beland?
15 april 2021 

In welk drama ben jij beland?

🎇 In welk drama ben jij eigenlijk beland? 🎇

Ik sprak laatst een leidinggevende en die werd er wanhopig van: ik hoor alleen maar geklaag of dat er iets niet goed is, of het komt door de Corona dat het niet werkt, of ik heb je gewaarschuwd dat als zij niet meewerken het niet lukt etc…

Of misschien ken je deze versie ook wel: het is zo moeilijk of lastig om te doen, ik kan dit echt niet, ik weet niet hoe ik het moet doen, kijk hoe druk ik het nu al heb etc…

Voordat je het in de gaten hebt ben jij;
🤨  het al aan het doen voor de ander,
🙄  want dat gaat wel zo snel, toch?,
🤨  en ja iemand moet het toch doen,
😣  het werk moet ook echt wel afkomen!

Je krijgt dan te maken met het spel van de dramadriehoek. Sterker nog: je kunt er niet aan ontkomen, want we zitten allemaal van tijd tot tijd weleens in dit spel. Of je wil of niet.

Als je in je team merkt dat de energie er uit raakt of als er veel frustratie is, dan bevind je je dus middenin het spel van de dramadriehoek.
Zo’n driehoek zorgt altijd voor gedoe, is niet effectief en lost uiteindelijk helemaal niets op.

Het effect van een dramadriehoek is:
– je komt niet vooruit en blijft stilstaan,
– je realiseert niet wat je graag wilt bereiken,
– je medewerkers blijven hangen en nemen geen verantwoordelijkheid,
– het komt de sfeer niet ten goede.,
– en uiteindelijk heeft je klant daar nog het meeste last van.

 

Hoe is de rolverdeling in dit drama?

Er zijn drie rollen: het slachtoffer, een aanklager en een redder.

😒Het slachtoffer: zegt niets aan de situatie te kunnen doen, hij voelt zich machteloos, en neemt dus geen eigen verantwoordelijkheid.

😣De aanklager: is alleen maar kritisch en vind weinig goed en ontloopt daarmee ook de eigen verantwoordelijkheid.

🤔De redder: is altijd geneigd de situatie voor een ander op te lossen. ‘Wanneer ik het niet doe, loopt alles in de soep’, is zijn/haar overtuiging. Je ontneemt alleen hierdoor wel de verantwoordelijkheid van een ander.

Nooit in je eentje!
Weet wel dat dit spel van de dramadriehoek nooit in je eentje gespeeld kan worden. Er is altijd iemand die er mee begint. De manier waarop je daar mee omgaat, is afhankelijk van je eigen voorkeursrol. Voordat je het zelf in de gaten hebt, wordt het spel al gespeeld.

Als teamleider kun je daar ook behoorlijk last van hebben. Je baalt dan dat je medewerkers geen initiatief tonen, de kantjes ervan af lopen. Je klant krijgt te maken met medewerkers die zich niet verantwoordelijk voelen voor het resultaat.

Uitwisselbaar

De rollen zijn onderling ook nog eens eenvoudig uit te wisselen.
Als jij je mensen aanspreekt op hun gedrag, dan kunnen zij met het verweer komen dat de afspraken niet helder waren. ‘Wat verwacht je nou precies van ons?’ Zo meten ze zich vanuit de slachtofferrol het jasje van de aanklagersrol aan.
Op zijn beurt kan de redder besluiten de aanklager te worden. ‘Ik heb al zoveel gedaan voor de ander en nu snappen ze het nog steeds niet?’

Als je dit herkent in de praktijk dan is het zaak om er iets mee te gaan doen. De oplossing ligt dat iedereen weer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.

🎈Benieuwd naar de dramadriehoek en wil je ontdekken hoe dit werkt en wil je een keertje sparren over je team of voor jezelf?
Kijken wat je zou kunnen verbeteren om richting te houden om het maximale uit jezelf en je team te halen?

Maak een afspraak voor een gratis coachcall.  📞

Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen

Werk aan je jezelf als je wilt doen wat er toe doet! 😉

Met KATA groet,

Ellen

Over de schrijver
Reactie plaatsen