Het gevaar van processen slim inrichten
Hoera, onze processen zijn slim ingericht. En nu?
03 januari 2018 
2 min. leestijd

Hoera, onze processen zijn slim ingericht. En nu?

Terwijl ik naar huis rijd in mijn auto, rinkelt de telefoon. Ik neem op en zet het gesprek op luidspreker. Het is een contactpersoon die ik vanuit mijn werk voor De Teamontwikkelaars met enige regelmaat spreek. Deze persoon zit met een probleem in zijn maag en vraagt om advies.

Het team waaraan deze persoon leiding geeft, functioneert onderling niet goed. Hij vertelt me dat ze op deze klantenafdeling volgens het lean-principe werken. Daarop stel ik hem direct een confronterende vraag. Wat doen jullie daar nu écht mee, met het lean werken? Een echt duidelijk antwoord krijg ik niet. De persoon aan de andere kant van de lijn blijft hangen in vage termen.

Eindstation

Het bedrijf waar deze persoon manager is, wilde lean gaan werken. Hierop werden processen onder de loep genomen en opnieuw ingericht. Maar ze vergaten iets. Het inrichten van een proces is niet het eindstation. Sterker nog, dat is pas het begin.

Mind set

Als je hebt over het slim inrichten van processen, brengen we werkzaamheden in kaart en filteren we verspillingen. Het team gaat enthousiast aan de slag, werkplekken worden slim ingericht, de processen zijn op orde. Het laaghangende fruit kan als eerste worden geplukt. Maar de mind set van de mensen op de werkvloer, die vergeten we.

Het pilletje werkt niet meer

Het inrichten van zo’n proces is namelijk geen blijvend medicijn. Het pilletje raakt uiteindelijk uitgewerkt. Daar zit je dan als bedrijf: je hebt een fantastische visie neergezet en het gebouw heringericht, blijken alle teams ontevreden. Wil je ze tevreden houden, dan is daar aandacht voor nodig. Je moet mensen blijven motiveren om op een bepaalde manier te werken. Wat je anders krijgt, is symptoombestrijding.

Langdurig en continu verbeteren

Managers moeten ook weten wat ze uiteindelijk willen nastreven. Ik kan mijn contactpersoon helpen stilstaan bij houding en gedrag. Besluit ik dat te doen, dan doe ik dat aan de hand van de Verbeter-KATA. Die helpt organisaties met langdurig en continu verbeteren. Werk je niet aan houding en gedrag, dan kom je ook in het voorbeeld van het lean werken uit op een dood spoor. Geloof maar dat dat vanzelf gaat, als je alleen bezig bent met processen inrichten.

MT of directie moeten meedoen

Wie wat met zijn of haar team wilt, moet daar serieus mee aan de slag gaan. Daarvoor heb je wel een MT of directie nodig die het plan ondersteunt. De directie is geneigd te denken dat ze er voor de grote lijnen is. Dat is niet zo. Zij heeft ook de rol om ervoor te zorgen dat diegene aan wie zij leiding geven, op hun beurt leiding geven aan teams. Hier wordt heel weinig aandacht aan besteed.

Ei van Colombus

Je wilt dat mensen met elkaar in verbinding staan. Wanneer iedereen zijn eigen ding doet, gaat eigenbelang een steeds grotere rol spelen. Het slim inrichten van een proces is niet het ei van Columbus. Het kan goed zijn ingericht, dat wil niet zeggen dat mensen er automatisch in meegaan.

Wat wil jij?

Is het proces ingezet, kijk dan samen met je team hoe ze in die juiste mind set komen van continu willen verbeteren. Denk zelf ook goed na over wat je echt belangrijk vindt en waar je jouw werk voor doet. Wat wil je als eerste met je team bereiken?

Voordat we het vergeten: natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Heel graag pakken we samen met jou de uitdagingen op waar jij voor staat.

Over de schrijver
Reactie plaatsen