Als leidinggevende is het een mooie uitdaging om een werkomgeving te creëren waarin mensen gepassioneerd hun werk doen én gestimuleerd worden om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Maar wat als een medewerker er niet zo een zin meer in heeft. Als blijkt dat hij/zij alleen maar werkt voor een salarisstrook, het uitzingt tot het pensioen, of leeft voor de weekenden en vakanties.
Als organisatie heb je hier een aandeel in. Er zijn niet de juiste omstandigheden gecreëerd waarin de medewerker wordt uitgedaagd om met een frisse blik te kijken naar zichzelf, naar wat hij/zij doet, hoe die het doet en waarom die het doet.
Vandaag bespreek ik daarom hoe je als organisatie voorkomt dat medewerkers vastroesten in hun werk.
Hoe mensen vastlopen in hun werk
Mensen die vastlopen hebben te lang in een bepaald stramien gewerkt en zijn gestopt met het stellen van zinvolle vragen. Iedere professional heeft weleens de gedachte: nu weet ik het wel. Als je meegaat in die gedachte, slaat spoedig de verveling toe en volgt een neerwaartse spiraal. De kunst is dit te voorkomen. Anders kom je op een punt uit dat nog maar twee dingen belangrijk zijn: zekerheid en inkomen. We hebben het dan over mensen die zijn overgeschakeld op de automatische piloot en hun leven leiden vanuit een overlevingsmodus.
Mensen kunnen erg lang in een overlevingsstand naar het werk komen, zonder dat er een gesprek met hen hierover wordt gevoerd. Dat is onprettig voor alle betrokkenen. Bovendien kost het veel geld als iemand structureel onproductief, nonchalant of ongeïnteresseerd is. Of als een medewerker continu met weerstand op de werkvloer rondloopt, omdat hij/zij bepaalde ontwikkelingen niet kan bijbenen. In het ergste geval wordt zo’n persoon een saboteur, die positieve ontwikkelingen of een goede sfeer op de afdeling belemmert.
Hoe leidinggevenden hun medewerkers blijven uitdagen
We moeten niet alleen onszelf blijven triggeren, we hebben het ook nodig dat anderen ons blijven prikkelen. Als leidinggevende kun je medewerkers motiveren om zich verder te ontwikkelen. Realiseer je dat zij voor een bepaalde koers hebben gekozen met het beroep dat ze uitoefenen en de functie die ze bekleden binnen jouw organisatie. Het is in het belang van alle stakeholders om regelmatig te checken of jouw medewerkers nog de juiste koers varen.
Dat doe je door hen iets te geven waar ze zich aan kunnen verbinden en waar jij hen op aan kunt spreken. Daag medewerkers uit om vragen te blijven stellen en hun skills te blijven verbeteren. Stimuleer hen om nieuwsgierig te blijven en telkens te herontdekken hoe zij hun werk nog beter kunnen inrichten. Houd de dialoog over zelfontwikkeling levendig. En biedt interessante opleidingen, trainingen en cursussen aan, waarbij een diploma of certificaat gehaald moet worden. Ik ken een bedrijf waar ze dit ‘het rijbewijs halen’ noemen. Als je het ‘rijbewijs’ niet haalt of niet blijft vernieuwen’, is het de vraag of je nog van toegevoegde waarde voor de organisatie bent. En is het niet zeker of je voor de organisatie kunt blijven werken. Kortom, medewerkers blijven betrokken door een goede mix van harde en zachte criteria.
Worstel jij momenteel met een medewerker die is vastgelopen? En wil jij heel graag dat hij/zij weer ontdekt waar zijn/haar passie en ambitie ligt? Neem dan contact met mij op. Ik ben je graag van dienst.