Aannames: we hebben ze, ze beïnvloeden ons functioneren en zijn vaak killing voor de effectiviteit van een team. Wat kun je er tegen doen?
Samenwerken met anderen roept altijd beelden op over wat er in de ander omgaat, denkt, voelt ervaart en wil. Dit beeld kan kloppen of we kunnen er volledig naast zitten.
'Ik vind echt dat die collega altijd zo star is, ze wil gewoon niet meebewegen', zegt een collega over een andere collega.
'Ik heb altijd het idee dat ik sneller moet gaan, en dat ik te traag ben voor mijn team', klaagt Annet in het team.
Hier gaat het gelijk mis, we nemen onze aanname voor waar aan en gaan daar vervolgens naar handelen.
Het lastige is van aannames is dat ze overal en altijd aanwezig zijn. Je ziet ze vaak terugkomen in teams in bijvoorbeeld;
- je schiet in de zorg voor ander, terwijl de ander het prima zelf kan,
- je vindt dat de andere de kantjes er van afloopt,
- je veronderstelt dat je moet voldoen aan de eisen van een ander,
- je denkt dat de ander iets van jou vindt.
💡Dat we aannames koesteren is onontkoombaar. Veel aannames komen uit onze neiging voort om snel te oordelen, en die snelheid is een automatisme van ons brein. Het zorgt ervoor dat we in situaties, die daarom vragen, meteen handelend kunnen optreden en ons beschermt tegen onveiligheid, angst etc.
Als bijvoorbeeld je hele team je boos aankijkt, krijg je een gevoel van afwijzing en reageert je lichaam met stress. Die reactie heeft te maken met ons ingeprogrammeerde gevoel dat het veiliger ín dan buiten de groep is.
Je zal de afwijzing en stress misschien beantwoorden met het bestrijden van de boosheid – je wordt boos op de boosheid – terwijl het hele incident ook op een misverstand gebaseerd kan zijn, of een hele andere betekenis heeft dan jijzelf had ingevuld.
Het lastige is dat hoe sneller en intensiever we werken hoe sneller we in onbewust aannames terechtkomen. Aannames veroorzaken dus veel ruis en gaan ten koste van de effectiviteit in een team.
👀 Dus wat kun je er aan doen?
3 tips
1. Begin met bewustwording van dat je een aanname doet, herken in het team dat je dit samen doet. Hiervoor is het belangrijk dat je met elkaar het gesprek aangaat. We worden geleefd door de waan van de dag en dan schiet dit er als eerste bij in. En voordat je het weet zit je alweer in de volgende aanname.
2. Omdat aannames dodelijk zijn voor de effectiviteit in je team is het belangrijk dat als je het gesprek aangaat, en dan het meest moeilijke, je dit doet met een open vizier en zonder een vooroordeel! Stel vragen!
3. Doe regelmatig onderzoek of je aannames kloppen.
De vragen van de bekende Byron Katie helpen je hier enorm bij. Deze vragen zijn;
Is het waar? Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? Hoe reageer je op die gedachte? Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Door te onderzoeken kom je er achter of dat wat je denkt ook daadwerkelijk klopt.
Geef je aandacht aan de aannames dan ga je effectiever werken aan je doelen.
🖐️Is dit het moment dat je wilt werken aan je persoonlijke effectiviteit of aan je team effectiviteit en je wilt ontdekken hoe je dit kunt aanpakken.
Maak dan een afspraak voor een gratis coachcall. 📞
Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen.