Schrappen van overbodige werkzaamheden
‘Zo doen we dit werk nu eenmaal altijd’
24 september 2018 
1 min. leestijd

‘Zo doen we dit werk nu eenmaal altijd’

Leg vooral niet nog meer druk op je huidige personeelsbestand, in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Dat schreven we in ons vorige blog. Het leidt tot weerstand en minder betrokkenheid.

Efficiënter werken daarentegen, doet niemand kwaad. Sterker nog, waarschijnlijk zijn er legio mogelijkheden in je organisatie tot efficiënter werken die nu nog onbenut blijven.

Van uitdaging naar doeltoestand

Bij de Teamontwikkelaars geloven we dat teams beter gaan presteren op het moment dat ze samen aan een uitdaging werken. Teamleden bepalen op basis van een uitdaging voor zichzelf een doeltoestand. Wat is er voor nodig om in die toestand te komen? Die vraag mogen alle teamleden voor zichzelf beantwoorden.

Ligt de focus wel op de juiste plek?

Wie iets wil bereiken, kan dat blijven doen op de manier waarop altijd is gewerkt. Maar op het moment dat een team over minder mankracht beschikt dan ze eigenlijk zou willen, doet ze er goed aan zich af te vragen of de focus nog steeds goed is. Op precies dezelfde manier blijven werken terwijl er meer werk is neergelegd, is raar. Dan raken mensen vanzelf overwerkt.

Effectiever worden

Stel jezelf de vraag wat de focus is en waar je naartoe wilt met je team. Wat betekent dit uitgangspunt voor jullie manier van werken? De Verbeter KATA helpt je daar op een gestructureerde manier over na te denken. Je vraagt nogal wat van het werkgedrag van teamleden op het moment dat ze er een schepje bovenop krijgen terwijl iedereen op dezelfde manier moet blijven werken. Bedrijven die hier wat vaker bij stil staan, worden effectiever met de huidige teamleden.

Investeer daarom op een gestructureerde manier in je team en de organisatie. Dat levert uiteindelijk geld op. Met zo’n investering vallen mensen niet langer uit, maar leren ze op een andere manier werken die leidt tot meer efficiëntie en meer lol in het werk. De organisatie wordt daar beter van.

Meer waarde leveren

Dat effect was ook merkbaar voor een HR-afdeling die ik eens heb begeleid, waarover wordt gesproken elders op de website. Waar de afdeling voorheen werd ingeschakeld voor met name operationele taken, wordt ze nu door de organisatie in een veel eerder stadium om advies gevraagd. De betreffende HR-afdeling vroeg zich af hoe ze zelf klantwaarde kon leveren, met de mensen waaruit het team op dat moment bestond.

Zo nu en dan een tandje bij moeten zetten is niet erg. Vraag jezelf net als de HR-afdeling af of jullie nog wel de juiste dingen doen. Zijn er werkzaamheden die je kunt laten vallen omdat je tijdelijk met minder mensen bent? Waarschijnlijk is het werk simpelweg ‘altijd zo gedaan’. Neem daar geen genoegen mee.

Over de schrijver
Reactie plaatsen