Hoe lang gaat een strategie eigenlijk mee? Ook een strategie kent een levenscyclus. De strategie van een voetbalclub bijvoorbeeld, moet niet ongewijzigd blijven. Die les leerde FC Twente de afgelopen jaren met een degradatie tot gevolg.
Een levenscyclus kan onverwachte wendingen nemen. Net als mensen doen ook bedrijven er goed aan op die wendingen te anticiperen. In de jaren voor het landskampioenschap in 2010 maakte voetbalclub FC Twente een continue groei door. Wie aan het begin van groei staat, kan voorlopig vooruit met zijn strategie.
Hoe worden we na het kampioenschap nóg beter?
Er komt altijd een moment waarop prestaties gaan consolideren. De lijn buigt af en de groei wordt minder sterk. Bedrijven proberen de groei zo lang mogelijk te rekken. FC Twente heeft nog heel lang geprobeerd beter te worden. Er komt altijd een moment waarop prestaties gaan consolideren. De lijn buigt af en de groei wordt minder sterk. FC Twente heeft nog heel lang geprobeerd beter te worden. Wat de club niet deed, was zichzelf afvragen hoe de organisatie en de spelers zichzelf continu kunnen verbeteren na het seizoen waarin ze het kampioenschap vierden. Actie moest worden ondernomen om niet af te glijden naar beneden.
Het gebeurde niet en in Twente werden ze kampioen zonder zich af te vragen wat ze moesten veranderen om te voorkomen dat ze het volgend seizoen tweede zouden worden. De club gleed af naar het moment waarop eind april sprake was van degradatie.
Paniekvoetbal
Het afgelopen seizoen tekenden de voortekenen zich af: met het verslijten van drie trainers in één voetbalseizoen, speel je paniekvoetbal. Op dat moment is er geen strategie en ben je bezig met voorkomen in plaats van ingrijpen.
Bijenkorf greep op tijd in
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat wel op tijd haar strategie aanpaste, is de Bijenkorf. De keten was in de beginjaren enorm succesvol, met meerdere filialen in Nederland. Na verloop van tijd werd het een veredeld warenhuis met waar elk wat wils. Daarop besloot ze een aantal vestigingen te sluiten. De Bijenkorf richtte zich voortaan op het duurdere segment.
Mensen begrepen het niet
Het was niet zo dat de Bijenkorf te maken had met teruglopende omzetcijfers. Integendeel. Ze anticipeerde slechts omdat het bedrijf wist dat als geen actie werd ondernemen, ze het niet ging redden. De actie werd door veel mensen niet begrepen, want er werd toch geen verlies gedraaid? Nee, maar de Bijenkorf wilde voorkomen dat ze in een dergelijk scenario verzeild zouden raken.
Opnieuw uitvinden
Of het nu om een voetbalclub of over een warenhuisketen gaat: ieder team en ieder bedrijf moet zichzelf soms opnieuw leren uitvinden. Dat begint bij op tijd ingrijpen. Maak niet dezelfde fout als FC Twente. Strategieën zijn niet een leven lang houdbaar, maar onderhevig aan een levenscyclus. Wie de top bereikt, moet ook weten hoe ervoor te zorgen dat aan een dreigende daling kan worden ontsnapt.
Over continu verbeteren spreken we ook tijdens de workshop ‘Samen stappen zetten -van directieniveau tot werkvloer’. Wie weet is dit wel heel interessant voor jouw organisatie.