Wees scherp op de motivatie van je medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf
Wees scherp op de motivatie van je medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf
14 maart 2018 
2 min. leestijd

Wees scherp op de motivatie van je medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf

Stel jij mensen wel eens de vraag waarvoor ze eigenlijk werken? Wanneer ze antwoorden dat ze dit voor het geld doen, is dat helemaal niet raar. Sterker nog, het is alleen maar eerlijk. Natuurlijk werkt iemand voor het geld. Dat doe ik zelf ook. De tweede motivatie die ze geven, is veel belangrijker. Wat is de motivatie van mensen om te doen wat ze doen? Dat is voor bedrijven heel belangrijk om te weten.

Ben je op de hoogte van de motivatie van je mensen, dan ben je beter in staat aan het zelforganiserend vermogen van een team te werken. Is sprake van zo’n zelforganiserend vermogen, dan gaat je team veel beter samenwerken. Het team maakt immers gebruik van de juiste competenties.

Bar ingewikkeld

Het punt is dat in veel teams weinig gesprekken worden gevoerd over de intrinsieke motivatie van medewerkers. Leidinggevenden gaan deze gesprekken lang niet altijd aan. Dat komt omdat ze het ingewikkeld vinden. En dat is het ook.

Aan elkaar koppelen

Desondanks is het voor iedere leidinggevende heel belangrijk sturing te geven in de richting waar hij uit wil komen. Een goede leidinggevende koppelt deze richting aan de competentie waarover zijn teamleden beschikken. Zo houd je medewerkers gemotiveerd.

Autonomie en betrokkenheid

Wat een medewerker binnen een team ook belangrijk vindt, is enige autonomie ervaren. De medewerker ziet graag dat zijn ideeën worden gehoord en dat daadwerkelijk iets met zijn input wordt gedaan. Betrokkenheid is een ander onmisbaar aspect als je het hebt over gemotiveerd blijven. Is de medewerker wel betrokken bij het doel van de organisatie? Is dat niet het geval, dan is de zingeving voor die persoon veel minder groot.

Coachen

In organisaties hoor je vaak dat leidinggevenden bezig moeten zijn met de hoeveel omzet die is behaald. Natuurlijk is dat belangrijk, het is alleen niet iets waar je jezelf dagelijks mee bezig zou moeten houden. Wat je beter kunt doen, is je mensen coachen nog beter te worden in datgene wat ze doen. Faciliteer je mensen hierin.

Heel andere motivatie

De basisbehoeften van mensen waren vroeger veel eenvoudiger te voorzien: is er voldoende eten, hebben we een dak boven ons hoofd? Dat is niet langer waar we gemotiveerd van raken. We zoeken naar zingeving in ons werk. Motivatie moet geherdefinieerd worden. Het is aan jou om mensen in de motivatiestand te blijven houden.

Arbeidsmarkt

En die motivatie van mensen wordt alleen maar belangrijker. Dat heeft alles te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Welk bedrijf is het beste in staat datgene te bieden waar een medewerker gemotiveerd van raakt?

Winkelen

Aan bedrijven de taak om binding te houden met de vraag waarom je als bedrijf doet wat je doet. Houd daarom medewerkers betrokken bij het doel van de organisatie en koppel dit aan hun eigen motivatie en die van het team. Doe je dat niet, dan gaan mensen winkelen. Bij welk bedrijf kunnen ze meer van zichzelf laten zien, een grotere bijdrage leveren?

Ieder bedrijf kan zijn eigen verhaal verkondigen en medewerkers daarin meenemen. Het betekent dat je daar je energie op in moeten zetten.

Download hier gratis onze whitepaper voor meer informatie.

[contact-form-7 id=”2869″ title=”Whitepaper”]

Over de schrijver
Reactie plaatsen