De reden dat mensen met trots voor een organisatie werken
Vraag en antwoord: “Om deze reden werk ik met trots voor onze organisatie”
01 april 2019 
1 min. leestijd

Vraag en antwoord: “Om deze reden werk ik met trots voor onze organisatie”

Stel je voor dat een bekend magazine uit jullie branche je vraagt voor een interview. In dat interview mag je vertellen waar jullie in de organisatie trots op zijn. Wat komt het eerste bij je op?

Deze beginvraag stel ik weleens bij organisaties wanneer het onduidelijk is waar een team het nu eigenlijk voor doet. Het is een prettige manier om te starten en om mensen betrokken te krijgen.

Een bestuur dat een richting mee wil geven aan medewerkers, komt vaak niet veel verder dan de mededeling dat ‘een beweging moet worden gemaakt’. Als ik ernaar informeer, weten teamleden niet goed wat daarmee wordt bedoeld, of wat ze er zelf mee moeten. Met vaagheid kan niemand iets.

Naar het begin

Daarom is die beginvraag zo belangrijk. Laat een team de vraag beantwoorden wat de organisatie zo aantrekkelijk maakt voor de klant en wat hun werk onderscheidt. Welke obstakels zijn overwonnen om zo ver te komen? Het is heel boeiend om te horen waar medewerkers op zo’n moment mee komen. Je brengt de medewerkers terug naar de kern en laat hen stilstaan bij de vraag waar ze het iedere dag voor doen.

Het schrijven van een artikel voor een magazine en het maken van een korte documentaire helpt mensen om groter te denken in plaats van in beperkingen. Wat maakt iemand een topper en wat ziet degene voor zichzelf in het verschiet?

Presenteren aan elkaar

In twee groepen van ieder vier à vijf mensen laat ik mensen over die vragen nadenken. Na het schrijven van een artikel voor een magazine of het maken van een documentaire, presenteren medewerkers het verhaal. Waar zitten de overeenkomsten, waar zou het in hun werk iedere dag over moeten gaan? Wat maakt bepaalde bevindingen zo belangrijk? Wat wil je over een jaar hebben gerealiseerd?

Mensen geven op zo’n moment hun eigen vertaling weer, die altijd ergens op aansluit. Als leidinggevende hoor je het verhaal nu eens niet alleen vanuit de bestuur kant. Met een compleet team ergens voor gaan zitten kan lastig zijn, maar mensen komen vanzelf met antwoorden.

Overeenkomsten

Na het bespreken van de presentaties kijken we welke punten herhaaldelijk komen bovendrijven. Wat is het belangrijkste punt waarmee het team aan de slag wil? Wat kan een cateringteam bijvoorbeeld bedenken in het vernieuwen van het assortiment?

Na het opschrijven van de ideeën kijkt het team wat werkt. De ideeën moeten natuurlijk wel aansluiten bij de praktijk. Zo zetten jullie telkens samen stappen en kom je tot een route waarbij je uiteindelijk mensen in de praktijk meekrijgt in veranderingen. Het zet mensen aan zelf over zaken na te denken. Met het nemen van initiatieven kun je mensen het beste klein laten beginnen. Die initiatieven langs een route leggen en daarop terugkomen, geeft houvast en zorgt voor begrip.

Over de schrijver
Reactie plaatsen