Van stenen stapelen tot kathedraal bouwen
Van stenen stapelen tot kathedraal bouwen
27 oktober 2023 
2 min. leestijd

Van stenen stapelen tot kathedraal bouwen

Heb je je ooit afgevraagd wat je nu precies aan het bouwen bent met je bedrijf? En dan bedoel ik niet in de letterlijke zin van stenen stapelen, maar meer in de figuurlijke zin van wat je wilt bereiken en welke impact je wilt hebben met je bedrijf? 🚀

Nou, ik ben daar de laatste tijd vaak tegen aan gelopen en het deed me denken aan een oud verhaaltje over drie metselaars... en een kathedraal. 🏰

Stel je voor: drie mannen zijn druk bezig met het metselen van een muur voor een kathedraal. Een voorbijganger, nieuwsgierig geworden, besluit te vragen wat ze aan het doen zijn. De eerste metselaar zegt: "Ik ben gewoon wat stenen aan het stapelen." De tweede zegt: "Ik ben een muur aan het metselen." Maar de derde, oh de derde, die zegt met een stralende glimlach: "Ik ben een kathedraal aan het bouwen!"

Interessant, nietwaar? Drie mensen, exact hetzelfde werk, maar zo'n verschillende kijk op wat ze doen.

Laten we deze drie heren eens als metafoor gebruiken voor de mensen in ons eigen bedrijf.

  1. 🧱 De Stenenstapelaar: Dit zijn de mensen die hun werk doen, maar niet echt geïnspireerd zijn. Ze doen wat ze moeten doen, niet meer en niet minder. Zijn het slechte werknemers? Nee, dat niet per se. Maar het zijn ook niet de mensen die je bedrijf naar een hoger niveau tillen.
  2. 🧱🧱 De Muurmetselaar: Deze groep is al een stapje verder. Ze doen hun werk goed en zijn betrokken bij wat ze doen. Maar, ze zien misschien nog niet helemaal het grotere plaatje. Ze metselen de muur omdat dat van hen gevraagd wordt, maar denken misschien niet na over hoe die muur bijdraagt aan de kathedraal die je aan het bouwen bent.  Bij deze groep loop je het gevaar dat ze zich gaan vervelen. Elke keer weer hetzelfde muurtje metselen, hoe lang is dat leuk? Of: stel dat het roer om moet in jouw bedrijf, krijg je ze dan mee? Het is toch goed zoals we het altijd deden?
  3. 🏰 De Kathedraalbouwer: En dan hebben we de kathedraalbouwers, de crème de la crème. Dit zijn de mensen die niet alleen goed hun werk doen, maar ook begrijpen waarom ze het doen. Ze zien het grotere plaatje en werken elke dag met passie omdat ze weten dat ze bijdragen aan iets groters. De grootste uitdaging is om ze blijven boeien en binden aan je bedrijf. Want ze zijn natuurlijk gewild.

Nu de hamvraag: hoe zorg je ervoor dat je meer kathedraalbouwers in je bedrijf krijgt en vasthoudt?

Hier zijn alvast twee tips: 

  1. Communiceer het Grote Plaatje: Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf weet wat het uiteindelijke doel is, wat de 'kathedraal' is die jullie samen aan het bouwen zijn. Dit geeft werk betekenis en zorgt ervoor dat mensen zich meer betrokken voelen. Ook als je mensen wilt aannemen kun je ze zo warm maken om voor jou te gaan werken.
  2. Waardeer en Stimuleer Passie: Herken de kathedraalbouwers in je bedrijf en zorg ervoor dat ze de waardering en de ruimte krijgen die ze verdienen. Stimuleer passie en creativiteit, zodat meer mensen zich ontwikkelen tot kathedraalbouwers. En blijf wel aandacht aan ze geven, vergeet dit niet!

Dus nu nog een paar vragen aan je;
Wat ben jij aan het bouwen 🏰 en weten de mensen in je bedrijf dat je dit wilt bouwen? Heb je hun het plaatje helder gemaakt zodat ze weten waarom ze iets aan het doen zijn.? En check je regelmatig of iedereen nog steeds hetzelfde plaatje voor ogen heeft?


Wat voor een soort metselaars heb je in je bedrijf?
Heb je goed inzicht in je team? En als je dit weet, ben je dan bezig om ervoor te zorgen dat zij kathedraalbouwers blijven bij jouw bedrijf, en niet weglopen omdat ze ergens anders een betere kathedraal kunnen bouwen.


Is er nu werk aan de winkel en je weet niet goed hoe je het verhaal kunt neerzetten voor je team?  Wil je even sparren?
Maak dan een afspraak voor een gratis kennismaking.

Ja, Ja je weet het; een gesprek is gratis & geheel vrijblijvend.
Met andere woorden: Je hebt niks te verliezen.

>> Klik hier om een online 1-op-1 gesprek met mij in te plannen (natuurlijk op een datum en tijd dat jou het beste uitkomt).

Over de schrijver
Reactie plaatsen