Omgaan met opbouwende kritiek
Omgaan met opbouwende kritiek
29 april 2022 
1 min. leestijd

Omgaan met opbouwende kritiek

Eindelijk het mocht weer, Koningsdag 🎈🎈 vieren. Uitbundige feesten en iedereen in het oranje kon genieten van een mooie dag. In Maastricht hadden ze er een mooi feest van gemaakt.

In Maastricht werd aan de Koning de vraag gesteld wat hij vond van de kritiek op hem, en zijn antwoord; 'Ik vind het goed dat er opbouwende kritiek wordt gegeven, daar kan ik van leren'. Hulde voor de Koning!  Maar de link die hij maakte met Poetin, die kon ik dan weer niet zo goed plaatsen. Ach ja, het is ook nooit goed!

Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd goed. Maar hoe gaan we daar in de praktijk mee om?
Meestal niet zo heel erg goed. Kritiek wordt vaak als iets persoonlijks ervaren. Reden waarom in organisaties het aanspreken altijd lastig blijft.
 

Toch willen organisaties dat mensen elkaar aanspreken, omdat ze weten dat als je dit niet doet je veel laat lopen, en dat komt meestal het resultaat niet ten goede.

Waarom is het dan toch iedere keer zo lastig?

Het heeft te maken met de cultuur van je organisatie. Is die gericht op verbeteren en is er een duidelijke structuur aanwezig met duidelijke afspraken, dan is het niet zo'n punt.

Het wordt ingewikkeld als die structuur er niet is en al helemaal als de afspraken die worden gemaakt niet helder zijn.

Begin met het maken van écht goede en heldere afspraken in je team of organisatie. Daarvoor kun je gebruik maken van deze drie stappen oftewel de drie A's;
 ✔ 1. Begin met Afstemmen, oftewel maak contact met de ander en niet eenzijdig.
 ✔ 2. Ga dan Afspreken, de afspraak wederzijds helder en concreet maken.
 ✔ 3. Als je goed bent afgestemd en je hebt een heldere afspraak dan kun je de ander Aanspreken als de afspraak niet wordt nagekomen.

Als we stap één overslaan en stap twee niet concreet genoeg maken dan gaat stap drie niet lukken.

In een professionele organisatie is verbeteren en leren van elkaar de basis. Dit betekent iedere dag jezelf verbeteren en ook die ander verbeteren. En dat kan alleen als je met elkaar het gesprek blijft aangaan en het risico durft te nemen om zaken bespreekbaar te maken.

Nogmaals hulde aan de Koning, en ik hoop dat meer leiders openstaan voor opbouwende kritiek om samen verder te komen. Onze Koning heeft nog wel wat te leren 😏

Wil je ontdekken en sparren hoe je meer resultaat bereikt met je team?

Maak een afspraak voor een gratis persoonlijk gesprek 📞. Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen 

Werk aan jezelf en je team als je wilt doen wat er toe doet!

Met KATA groet,
Ellen, van de Teamontwikkelaars
Over de schrijver
Reactie plaatsen