arrow_drop_up arrow_drop_down
Moet je een strategie hebben om je doelen te kunnen realiseren?
18 november 2020 

Moet je een strategie hebben om je doelen te kunnen realiseren?

Moet je een strategie hebben om je doelen te kunnen realiseren? Of vind je dat je geen strategie nodig hebt en het zo ook wel lukt? Of als je eenmaal een strategie hebt dat je dit niet meer hoeft te wijzigen.

Ik geloof dat als je een doel voor ogen hebt, wat je wilt bereiken, het handig is om na te denken over hoe je dit gaat realiseren. En dat is een strategie. Het zou hetzelfde zijn als het voetbalteam het veld in gaat met als doel de wedstrijd winnen en ze geen idee hebben met welke tactiek ze gaan spelen. 

Voor mij geldt dit natuurlijk ook. Ik heb aan het begin van het jaar een doel gesteld en daarbij ook bedacht hoe ik daar met welke stappen kan komen. Het was een helder plan!
Helaas kwam er een virus voorbij die deze plannen dwarsboomde. Dit zorgde ervoor dat mijn strategie in het water viel en dat ik iets anders moest gaan bedenken. Ik moest mijn gekozen strategie bijstellen.

Het is wel een risico als je dit doet. Want als je een strategie gaat omgooien heb je daar niet altijd direct de resultaten van. Je gaat als het ware een nieuwe Kata toepassen en dat vraagt tijd. De andere kant is als je niets doet het ook een risico is.

Ik ben benieuwd of je dit herkent en hoe dit voor jou is? Heb jij een andere route moeten kiezen om je doel te bereiken en wat heeft je dit opgeleverd?

Het heeft mij twee dingen opgeleverd. Enerzijds een moeilijk jaar, ik heb in mijn 20 jarige bestaan als zelfstandig ondernemer niet een dergelijk jaar meegemaakt. 
Anderzijds heeft het me ook veel ontwikkeling en groei gebracht. Ik heb grote stappen gezet in wat ik doe, waarom ik iets doe en wat ik wil bereiken met een nieuwe strategie! Ik moest uit mijn comfortzone komen.

Wat heb jij gedaan? Ben je dingen anders gaan doen, heb je iets ontdekt en geleerd of is alles bij hetzelfde gebleven?

Houdbaarheid

Het gevaar van te lang vasthouden aan een strategie is dat het op een gegeven moment is uitgewerkt. Iedere strategie heeft een houdbaarheidsdatum. Voorbeelden genoeg van organisaties die te lang vast hebben gehouden aan een strategie, denk aan Nokia en meer recent V&D.

Het verschil tussen het hebben van een doel met een strategie en kijken wat op je pad komt en zien hoe het gaat lopen is focus. Ja, ja daar heb je haar weer met focus!
En toch! Het hebben van een strategie zorgt ervoor dat je focus houdt en niet alle kanten opschiet en in paniek raakt. Dat je gericht bezig blijft in wat je wilt bereiken. Zonder dat je star wordt en niet mee beweegt met de omstandigheden.

Je hebt als leidinggevende een belangrijk rol in om ervoor te zorgen dat jouw team de wedstrijd gaat winnen en maximaal presteert. En dat lukt niet als een team niet weet wat te doen en alle kanten opschiet. Dit is de valkuil voor vele teams.

Wil je een keertje sparren om te kijken naar jouw strategie en focus of wat je zou kunnen doen om richting te houden om het maximale uit je team te halen?

Maak dan in de eerste week van december een afspraak voor gratis coachcall. 
 
Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen

Met KATA groet,
Ellen
Over de schrijver
Reactie plaatsen