Verbeter KATA verbindt de lagen van organisaties met elkaar
Alle lagen van de organisatie verbinden met de Verbeter KATA
17 januari 2018 
2 min. leestijd

Alle lagen van de organisatie verbinden met de Verbeter KATA

“We willen beter gaan samenwerken, beter communiceren met de buitenwereld en betere resultaten behalen met het team.” Die wens hoorde ik in mijn werk regelmatig. Toen kwam het moment waarop ik dacht: Dit is leuk, maar het ontbreekt bij deze partijen uiteindelijk aan borging in de rest van de organisatie.

Dat vonden ze namelijk heel ingewikkeld. En dat is het ook. De raad van bestuur of een directie neemt een besluit, maar hoe zorgt ze ervoor dat de rest van de organisatie hierin meegaat?

Processen inrichten

Hoe borg je datgene wat je gezamenlijk hebt geleerd in de praktijk? In de vele opleidingen en trainingen over teamontwikkeling en groepsdynamica die ik heb gevolgd, bleek dit altijd een lastige vraag. Dankzij een aantal opdrachten die ik kreeg bij organisaties die lean werkte, wilde ik meer weten over lean. Ik vroeg me af wat dit nu precies inhield. Het had in ieder geval betrekking op het slim inrichten van processen en effectiever en efficiënter leren werken gericht op continu verbeteren. Vooral het laatste sprak me aan dus ik besloot een lean opleiding te gaan doen.

De zachte kant ontbrak

Hoe efficiënt het maken van productieschema’s ook is, het verhaal bleef wat mij betreft heel technisch en alleen op de processen gericht. Maar lean brengt zaken wel in kaart, dát vond ik waardevol. Wat ik miste, was de zachte kant. Hoe gaan mensen daadwerkelijk anders denken en anders werken op basis van continu verbeteren?

Kennismaking

Door vragen te stellen, komen er zaken naar boven. Dat is altijd zo. Toen een bedrijf me vroeg of ik wendbaarheid wilde embedden in de organisatie, besloot ik te kijken wat nu precies het verschil is tussen agile en lean werken. Dat was het moment waarop ik tegen de Verbeter KATA aanliep.

Lekker concreet

Het mooie aan het principe van de Verbeter KATA vind ik dat zaken heel concreet gemaakt kunnen worden. Rondom teamontwikkeling blijft het vaak vaag. Waar leiden oefeningen toe waarin een team andere kwaliteiten van elkaar ontdekt? Ik wilde een manier vinden om dit proces voor managers inzichtelijk te maken en handvatten te geven hoe ze hiermee aan de slag kunnen. Voor hen is het immers ook ingewikkeld om een team te leiden en continu te verbeteren.

Beide kanten

Met de Verbeter KATA vond ik een manier om zowel met de harde als de zachte kant van teamontwikkeling aan de slag te gaan. De harde kant richt zich op doelstellingen en de strategie, terwijl de zachte kant zich juist focust op hoe het team gaat samenwerken, aan de slag gaat en daarvoor handvatten aangereikt krijgt.

Verbinding

Waar het in organisaties vaak aan ontbreekt, is de verbinding tussen de top van de organisatie en de werkvloer. De Verbeter KATA brengt die verbinding in kaart en laat zien hoe hier gezamenlijk invulling aan moet worden gegeven. Zo integreer je processen met elkaar.

Bestaansrecht

Wat we vaak geneigd zijn om te vergeten, is dat het zo belangrijk is dat verbinding bestaat tussen wat de top van een organisatie wil en hoe daar invulling aan wordt gegeven. Een proces maakt nog geen resultaat. Je hebt verbinding en een bedrijfscultuur nodig. Die zorgen er samen voor dat je het bestaansrecht van je organisatie kunt handhaven.

Eigen ding

Het begint bij een directie om ervoor te zorgen dat mensen aangesloten zijn. Anders gaan ze hun eigen ding doen. Stel jezelf als leidinggevende daarom altijd de vraag: haakt datgene wat we nu doen, ook aan op waar de organisatie naar toe wil?

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen