Ben jij als leidinggevende altijd degene die aan het team vertelt waar in het nieuwe jaar de prioriteiten komen te liggen? Doe het niet. Te vaak zie ik managers zelf oplossingen aandragen voor kwesties waar het team tegenaan loopt.
Wie de leden van een team zelf verantwoordelijkheden laat dragen, hoeft niet alles voor te kauwen.
Het zit in de aard van veel managers oplossingen aan te bieden. Als leidinggevende doe je er juist goed aan vragen te stellen naar de koers die het team heeft uitgestippeld. Blijf vragen stellen. Daardoor blijft je team alert en jij betrokken.
Het is niet zo gek dat je als leidinggevende oplossingen aandraagt. Managers en directies hebben een plaatje voor ogen en jij hebt een opdracht meegekregen. Je ziet precies voor je welke stappen genomen moeten worden. Door deze stappen simpelweg aan je mensen mee te delen, creëer je geen betrokkenheid.
Laat ze zelf met oplossingen komen
Misschien heb je wel eens het idee dat je alles drie keer uit lijkt te moeten leggen. Vraag jezelf dan ook eens af hoe het komt dat mensen jou niet lijken te begrijpen. Wil je zelf oplossingen voor mensen bedenken of wil je hen in staat stellen met oplossingen te komen? Kies je voor dat eerste, dan zie je al snel een kloof tussen wat de directie wil en de manier waarop hiervoor medewerking van het personeel wordt gevraagd.
Het einde van het jaar is een typisch moment om bedrijfsdoelstellingen te bespreken. Het gebeurt in de meeste organisaties: De directie deelt haar plannen met alle teams en medewerkers horen missies voorbijkomen, strategieën en doelen. Nadat een aantal fraai vormgegeven grafieken zijn gepresenteerd, keert iedereen weer terug naar zijn of haar afdeling.
Natuurlijk is het goed dat een directie zo aan het einde van het jaar een praatje houdt. Het is een moment waarop jullie samenkomen en vooruit kijken. Maar kom niet met een verhaal waarin jaarplannen worden toegelicht als je wilt dat medewerkers daar iets mee gaan doen. Morgen werken ze gewoon op de vertrouwde manier verder.
Doe het eens helemaal anders
Doe het eens anders en laat een medewerker aan het woord. De medewerker vertegenwoordigt een hele afdeling. Wanneer je een afdeling al in vroeg stadium bij de plannen van een organisatie betrekt, is de kans veel groter dat jij straks niet alles hoeft voor te kauwen. Is de medewerkersbijeenkomst al voorbij? Dat geeft helemaal niks, het komend jaar komen er vast nog veel meer gelegenheden waarbij plannen met elkaar gedeeld kunnen worden.