Ben jij een goede luisteraar?
Ben jij een goede luisteraar?
22 september 2022 
2 min. leestijd

Ben jij een goede luisteraar?

Wat maakt iemand tot een slechte leider? Uit onderzoek; als iemand niet goed luistert en geen visie heeft!

Misschien een wat boute uitspraak, en toch zit er veel in. Vooral als het gaat om het luisteren. Ik zie het regelmatig gebeuren in de praktijk en misschien jij ook wel. Je ziet iemand stil zijn, maar is die persoon ook daadwerkelijk echt aan het luisteren wat de ander zegt?

Je hebt vast zelf ook wel eens, op het moment dat iemand iets aan het vertellen is denk je; 'oh ik weet al waar dit naar toe gaat of ik weet al de oplossing voor wat hij of zij moet gaan doen.'

Echt goed luisteren is dus uitermate lastig. En hoe meer je daar toe in staat bent als leider des te beter zullen je medewerkers zich gewaardeerd voelen. Je krijgt medewerkers die meer betrokken zijn bij je organisatie. Als zij het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden is de kans groter dat ze afhaken.

Oké als je nu denkt dit weet ik al lang, dan is het misschien de uitdaging om je af te vragen; hoe doe ik dit eigenlijk in praktijk? Want écht luisteren is een kunst op zich en we doen dit over het algemeen veel te weinig!

Omdat luisteren een vanzelfsprekendheid lijkt besteden we er doorgaans niet zoveel aandacht aan. Maar in de praktijk is hier nog veel winst in te behalen.

 🚩 En als je heel eerlijk bent luister je vaak naar de ander:

👉 Met je eigen plan in gedachte.

👉 Of ben je stiekem met andere dingen bezig, omdat je ongeduldig bent.

👉 Of je denkt na tien seconden, ik weet al wat de oplossing is.


Hoe kun je effectief luisteren? Door LSD toe te passen. Een bekende?
Vast en zeker, maar hoe pas jij dit toe in je gesprekken?

Even een opfrisser. 😉
Luisteren - laat echt merken dat je naar de ander luistert.
Samenvatten - dus als ik het goed begrijp, vat samen in eigen woorden het verhaal.
Doorvragen-  vraag door op wat je hoor en luister vervolgen weer goed.

 Stap twee en drie wordt vaak overgeslagen omdat we snel door willen naar de oplossing.

Waarom is het luisteren nu zo belangrijk?
Mensen willen nu eenmaal gehoord worden. Als je mensen aan je organisatie wilt verbinden en je wilt ervoor zorgen dat zij van toegevoegde waarde blijven voor je organisatie, dan is het handig om ze daarbij te betrekken. Het kan hét verschil uitmaken of mensen bij je blijven of weggaan.

Goed leiderschap in deze tijd vraagt dus om goed te luisteren en het hebben van een heldere visie waar je naar toe wilt. Vooral voor jonge mensen is dit een belangrijke sleutel om ze aan je te verbinden.

👉 Wil je nu direct in actie komen om je persoonlijk te ontwikkelen als leidinggevende en jouw team sterker maken?

Maak dan een afspraak voor een gratis coachcall.  📞

Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op deze link en een afspraak in te plannen
 

Werk aan jezelf en je team als je wilt doen wat er toe doet! 😉

 Met KATA groet,
 Ellen

Over de schrijver
Reactie plaatsen