Je zegt wat je bedoelt, maar je hoort wat je horen wilt!
Je herkent vast en zeker bovenstaande uitspraak wel in de praktijk. En tegelijkertijd zijn we ons hier niet altijd van bewust. We vinden onze benadering zo vanzelfsprekend dat we vergeten dat dit voorkomt uit onze perceptie.
Onze perceptie is onze ‘werkelijkheid’. Hierdoor kunnen er misverstanden ontstaan in teams. Want als we alleen door deze bril het gesprek aangaan worden we meer volhardend in onze standpunten. We kunnen niet meer luisteren wat de ander echt zegt, en horen we wat we willen horen. Je hoort dan mensen zeggen; ‘Het is toch logisch dat dit belangrijk is, of ik begrijp echt niet waarom de ander gewoon niet snapt wat ik zeg!’ Of; ‘we komen maar niet tot een besluit en blijven discussiëren zonder dat er iets uitkomt’. De irritaties nemen dan snel toe.
Hoe ontdek je welke perceptie je hebt?
Het gaat natuurlijk niet zozeer om de kleuren of het label wat je er aanhangt. Het gaat erom dat je er van bewust bent vanuit welke drijfveer je communiceert en handelt. En dat je daar met elkaar het gesprek over hebt op het moment dat je vastloopt of de samenwerking stroef verloopt. Door te werken met kleuren is het gesprek erover makkelijker en kun je groeien als team.
Stress en werkdruk
Als leidinggevende is het zinvol om te weten hoe je team in elkaar steekt en waar aandacht aan gegeven moet worden. En als je als leidinggevende weet vanuit welke drijfveer je leidinggeeft kun je kracht geven aan je drijfveer, en ontdekken wat je blinde vlekken zijn.
Het werken met drijfveren in teams is één van de bouwstenen om een goed team te krijgen.
In de mastertraining voor leidinggevende leer je hoe je met meerdere bouwstenen aan een goed team kunt bouwen.
Wil je leren hoe je drijfveren kunt inzetten en wat drijfveren zijn? Ik geef een gratis webinar op 29 september om 10.00 over het nut van drijfveren in je team. Je kunt hier je plek reserveren.
Je hoort iemand die praat. Je luistert pas naar iemand die wat te zeggen heeft