Ik had nog zo gezegd niet doen!
Ik had nog zo gezegd niet doen!
17 mei 2024 
1 min. leestijd

Ik had nog zo gezegd niet doen!

Hey, ik had nog zo gezegd niet doen!

‘Tjonge als het nu nog niet duidelijk is wat de bedoeling is, dan weet ik het niet meer! Ik begrijp niet waarom de ander gewoon niet zelf aan de slag gaat!’ Een geïrriteerde en zuchtende ondernemer.

Heb ik soms ook wel eens last van. 😅
Gek voorbeeld misschien; maar als mijn hond 🐕 niet naar mij luistert of doet wat ik wil dat hij moet doen. Of dat hij iedere keer weer achter die ree aan rent, en ik urenlang door de weilanden bagger om mijn hond te zoeken, terwijl ik nog zo gezegd had, niet doen!

Dan ligt dat natuurlijk aan mijn hond. En niet aan de manier zoals ik hem heb opgevoed, toch? En het fijne is dat mijn hond niet met mij in discussie gaat en dat is wel zo prettig. 😏

Gekheid op een stokje, het ligt natuurlijk altijd aan de baas van de hond. Dus ook aan mij!

Maar als jij het zoveelste werkoverleg hebt gehad, waarin je het gevoel hebt dat je alleen de agenda punten doorloopt en de actielijst langer wordt. Dat je merkt dat je medewerkers achterover blijven hangen en weinig proactief zijn.

Dan herken je dit vast wel. Als er iets niet gaat zoals het moet gaan, of als er iets zichtbaar wordt wat we eigenlijk niet willen zien, dat dan de vinger snel gewezen wordt naar een ander. En ja dat komt in de beste organisaties en teams voor.

Waar ligt dit dan aan?

Simpelste antwoord is; het ligt aan de ander. 👀
Omdat we liever het ongemak wat we ervaren projecteren op de ander. Dat het door de ander komt dat het niet goed loopt of dat jij je niet goed voelt!

Lost niets op
Het is dus heel verleidelijk om de schuld bij anderen te leggen, maar laten we eerlijk zijn, dat lost niets op. 🤔

Stel jezelf daarom eens de vraag; waar ligt het echt aan als dingen niet lopen zoals gewenst?

Vaak heeft het te maken met communicatie, verwachtingsmanagement en leiderschap.

Dus, wat kun je doen om hierachter te komen en het tij te keren?

Hier zijn een paar praktische tips:
 
🚨 Open communicatie: Neem de tijd om echt te luisteren naar je teamleden.
 🤔 Reflectie en evaluatie: Neem regelmatig de tijd om terug te kijken op wat er goed ging en wat niet.
 📡 Vraag jezelf af of je de juiste verwachtingen hebt gecommuniceerd en of je voldoende ondersteuning hebt geboden aan je team.
 ❇️ Pas waar nodig je aanpak aan en blijf continu streven naar verbetering.


⏭️ Open deur; maar door actief te luisteren, open te communiceren en regelmatig te reflecteren, kun je de oorzaak van eventuele problemen achterhalen en effectief aanpakken.
Wil je eens samen kijken hoe je het beter kunt aanpakken?


📅 Boek een gratis gesprek. Klik hier om een afspraak te maken.

 Met ondernemende groet

Over de schrijver
Reactie plaatsen