Wat heb jij geleerd?

We weten allemaal dat blijven leren belangrijk is, ook al denk je dat je alles al weet!

Dus als ik dit zelf zo belangrijk vind, lijkt het me logisch dat ik dit zelf ook blijf doen🙂.

Vandaar deze blog over leren en mijn eigen leerervaring. Ik hoop dat jij hier ook iets van kunt leren.

Als je me volgt dan weet je dat ik KATA denken omarm om te werken aan doelen. Het geeft je de mogelijkheid om langs een dagelijkse routine iedere dag te werken aan wat je samen wilt bereiken. Soms lijkt het wel alsof ik mijn hele leven al werk volgens de KATA, haha, maar dan onbewust.

Maar goed, om te blijven verbeteren in de KATA ben ik samen met twee andere katacoaches dit gaan verfijnen. Super leuk en weer veel geleerd!

Wat heb ik geleerd?
Wat ik vooral geleerd heb is, dat het stellen van de juiste vragen en kleine stappen zeer effectief zijn om je doelen te realiseren. Dat als ik de juiste vragen krijg niet afgeleid wordt om allerlei andere dingen er bij te gaan halen die niet relevant zijn voor het doel.

En ik heb ervaren dat je echt niet veel tijd er aan kwijt bent. In 30 minuten kun je een KATA coaching doen. To the point en gericht op het doel.

Dat wist je toch al?
Jazeker, maar als je dezelfde vragen, die in de Coaching KATA als routine vragen staan, blijft stellen wordt het nog krachtiger. En dat heb ik weer aan den lijve ervaren!

Kijk, we zijn geneigd om te willen uitweiden en andere dingen erbij te halen. Met als gevolg dat je verzandt in de inhoud. Er worden wel vragen gesteld, maar die gaan niet meer over wat jij wilt leren, maar veel meer over wat de ander wil weten.

Wat zijn die vijf coaching vragen?
De vijf standaard vragen zijn afgebeeld hieronder. Reflectie vragen die je als coach - leidinggevende- stelt aan je medewerker of team als ze werken aan doelen.


Door deze manier van vragen stellen leer je dagelijks je medewerkers of je team te coachen naar meer verantwoordelijkheid en proactiviteit, zodat je samen resultaat behaalt.

 Voor veel bedrijven en organisaties is de uitdaging;
 👉Hoe stel je vragen die aanzetten tot verbeteren?
 👉Hoe coach je een medewerker of collega om het beste uit zichzelf te halen?

Met inzet van de coaching KATA van Toyota ontwikkel je dus een andere manier van denken. Deze benadering voorkomt dat mensen terugvallen op bekende oplossingen in plaats van doelgericht hun eigen kennisgrens verleggen en nieuwe oplossingen bedenken in de juiste richting.

👀 Wil je meer weten over de KATA download hier de succesformule waarin je dit kunt ontdekken.

Medewerkers leren hierdoor hun eigen problemen op te lossen en tegelijkertijd wordt er voortgang in de juiste richting geboekt. En dat is natuurlijk wat je precies wilt bereiken!
Meer proactiviteit en meer productiviteit.

Al met al voor mij dus een zeer leerzame periode.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat jij hebt geleerd de afgelopen periode? 😉

Wil je leren en ontdekken hoe de KATA in jouw bedrijf toegepast kan worden?

Maak gewoon even een afspraak.
 

Dit gesprek is gratis & geheel vrijblijvend. Met andere woorden: Je hebt niks te verliezen.

>> Klik hier om een online 1-op-1 gesprek met mij in te plannen (natuurlijk op een datum en tijd dat jou het beste uitkomt).