Vijf handvatten voor het versterken van vertrouwen in je team


Veel vertrouwen in je team betekent dat de snelheid toe neemt en de kosten nemen af.

Weinig vertrouwen in je team betekent snelheid omlaag en de kosten nemen toe.

Je kunt een goede strategie hebben en goed zijn in de uitvoering maar toch ontsporen als het gevolg van weinig vertrouwen.

Een simpele rekensom en tel uit je winst als je werkt aan vertrouwen.

Je kunt er iets aan doen!

Het genereren van vertrouwen zou je eerste verantwoordelijkheid moeten zijn als je naar je werk gaat!

 Binnen teams heb je te maken met het vertrouwen onderling, dus vertrouwen in de relatie.

Het gaat hier volledig om gedrag en dan ook nog eens consequent gedrag!

 

Ik geef je de vijf belangrijkste gedragingen die bijdragen aan het versterken van je team. 

 

Gedrag 1 Recht door zee zijn:

Wees eerlijk. Vertel de waarheid. Laat mensen weten waar je staat. Gebruik eenvoudig taal die de ander ook begrijpt. Noem dingen bij de naam. Toon integriteit en verdraai geen feiten. Laat geen onjuiste indruk achter.


Tips om dit te zijn:

1. Stel jezelf de vraag: wat weerhoudt me ervan om recht door zee te zijn? Heb je angst voor de gevolgen. Angst voor kwetsbaarheid of het mis te hebben. Angst om de ander te kwetsen. Is het niet populair wat je vertelt of is er een gebrek aan moed.

2. Word je bewust van de gesprekken die je voert. Wat ben je aan doen?

3. Leer snel tot de kern komen, draai niet om de pot heen. Minder is meestal meer!


Gedrag 2 Respect tonen

Geef oprecht om anderen. Laat je betrokkenheid zien. Respecteer de waardigheid van ieder mens en iedere functie. Behandel iedereen met respect, vooral mensen die niets voor je kunnen betekenen. Toon vriendelijkheid in de kleine dingen. Doe niet alsof!

Tips

1. Pas de oberregel toe op jezelf, hoe behandel je mensen thuis en op het werk.

2. Bedenk specifieke dingen die je kunt doen om anderen te laten zien dat je om hen geeft.

3. Beschouw relaties niet als vanzelfsprekend.

 

Gedrag 3 Transparantie tonen

 Vertel de waarheid op een controleerbare manier. Wees echt en oprecht. Kies bij twijfel voor openbaarmaking. Werk volgens het motto; wat je ziet is wat je krijgt. Zorg voor geen verborgen agenda’s

Tips

1. Vraag jezelf af of je alles hebt verteld of toch niet nog informatie hebt achtergehouden.

2. Als je in een leidersrol zit beoordeel dan vanuit verschillende perspectieven.

3. Ga op zoek naar nog meer transparantie en bouw het vertrouwen hierdoor op.


Gedrag 4 Fouten rechtzetten

Maak het weer goed als je fout zit. Verontschuldig je snel en wacht niet te lang. Doe aan service herstel als het niet goed was. Toon persoonlijke bescheidenheid. Stop het niet in een doofpot.

Tips

1. Let op je eigen reactie als je een fout maakt. Wat doe je dan, negeren, rechtvaardigen of bedekken? Of kun je een fout snel toegeven en je best doen om het te herstellen.

2. Denk eens aan je verleden. Heb je de fouten die je hebt gemaakt ook weer rechtgezet.

3. Als iemand anders een fout maakt, vergeef hem snel. Probeer het voor de ander makkelijk te maken om de fout te herstellen.


Gedrag 5 Duidelijkheid scheppen over verwachtingen

Spreek verwachtingen uit. Bespreek ze. Bevestig ze. Onderhandel er zo nodig over. Beschaam geen verwachtingen. Ga er niet zomaar vanuit dat verwachtingen duidelijk zijn of worden gedeeld.

Tips

1. Wanneer je in gesprek bent vergeet dan niet dat duidelijkheid is macht. Check of je duidelijk genoeg bent geweest.

2. Maak de afspraken transparant en stem af over de gemaakte afspraken.

3. Schep ook thuis duidelijkheid over verwachtingen.



Wanneer werkt het in teams goed?

Ik geloof dat de vraag “Waarom doen we wat we doen en waar wil je uitkomen?” vanzelfsprekend centraal moet staan. 

Het allerbelangrijkste is dat een team  effectiever is als er meer plezier in hun werk is als ze weten waarom ze doen wat ze doen. Pas dan maken ze het verschil voor de organisatie en voor de klant.

Mijn ervaring is dat als je ergens goed in wilt worden, je ervoor moet zorgen dat je veel oefent, uitprobeert en blijft ontwikkelen. De kracht van de herhaling. Net als in de film 'The Karate Kid'. Het begint bij wassen, poetsen en uitwrijven. Iedere keer weer opnieuw.

Als je een goed prestererend team wilt hebben die met met vertrouwen samenwerkt dan is het hebben van een goed teamproces cruciaal!

Een team kan niet zomaar uitzichzelf hieraan werken. Daar heb je een teamleider voor nodig die de koers bepaalt, focus aanbrengt en een structuur en routine biedt.

Misschien ken je ze wel, die befaamde eilandjescultuur. Vaak de grootste ergenis voor management, maar ook waar het wantrouwen begint.

Als je geen eilandjescultuur wilt maar een doelgerichte cultuur.

Waar er geen hullie en zullie is. En je teams écht samenwerken!

Dan kun je nu gratis een aanpak aanvragen waarmee je gaat bouwen aan een sterk teamproces. Om die doelgerichte teamcultuur te creëeren.

Deze aanpak is niet nieuw, heeft zichzelf allang bewezen,  maar wordt alleen toegepast in teams en bedrijven die verder willen komen dan te doen wat ze gisteren ook al deden. Deze aanpak geeft medewerkers het vertrouwen hoe ze wel die doelen kunnen realiseren.

Wat moet ik doen om dit te ontvangen?

Simpel door op deze link te klikken en dan aan te vragen.