Van drama naar winnaar

In mijn werk kom ik nog wel eens teams tegen waar het niet zo lekker loopt. Je merkt aan alles dat het niet goed zit. Ze hebben zelf het idee dat er altijd wel iets misgaat. Er zijn veel onderlinge frustraties en er is een negatieve sfeer die alle energie uit het team haalt.

Beste bedoelingen
En als je leidinggevende of ondernemer bent, en je met alle beste bedoelingen het voor elkaar wilt krijgen, je er van alles doet om het op te lossen, kan dit een hele uitdaging 🙄 zijn.

Drama
Kijk, als dit het geval is en je herkent dit, is de kans groot dat je te maken hebt met het fenomeen de dramadriehoek.

En laten we eerlijk zijn, dit fenomeen beperkt zich niet tot alleen werksituaties, want het kan overal opduiken waar mensen in relatie tot elkaar staan.

🛎️Praktijk
Ik geef je nog een voorbeeld hoe ik dit laatst zelf ben tegengekomen.
Stel je een team voor waarin iedereen gefocust is op zijn eigen belangen.

Het begint met Piet, een collega die zichzelf ziet als het slachtoffer van de situatie, altijd klaagt over hoe oneerlijk alles is en dat het niet aan hem ligt dat hij altijd pech heeft en at hij daar iets aan kan doen.

Dan komt de redder in beeld, Annelies, de manager, die constant bezig is om iedereen te redden en alles wil oplossen, dus ook voor Piet. Maar ze ziet vervolgens dat het een bodemloze put is en het nergens toe leidt, en raakt uiteindelijk zelf overbelast.

En tot slot hebben we Klaas, de aanklager, de medewerker die altijd anderen de schuld geeft van alles wat misgaat, met de vinger wijst naar een ander en geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen aandeel.

Tja, je kunt je voorstellen geen fijne situatie. En als dit lang voortduurt zorgt dat voor veel frustraties en gedoe. En de prestaties lijden hier onder.

Nu wil je hieruit komen, maar hoe ga je nu van dramadriehoek naar de winnaarsdriehoek?

Ik geef je een paar praktische tips die je kunnen helpen:

🚨 Begin altijd met een vraag te stellen aan de ander. Wat wil die persoon en wat kan hij zelf doen, en ga geen adviezen geven.

🔬 Onderzoek welke verantwoordelijkheid je hebt voor je eigen gedrag en emoties.

❌ Stop met wijzen naar anderen en kijk naar wat jij kunt doen om de situatie te verbeteren.

🚧 Stel duidelijke grenzen en communiceer helder over wat wel en niet acceptabel is binnen het team. Dit helpt om conflicten te voorkomen en zorgt voor een gezonde werkomgeving.

👍 Focus op wat wel goed gaat in plaats van wat allemaal niet goed gaat. In plaats van te klagen over wat er mis is, richt je op wat er goed gaat en hoe je samen kunt werken om de situatie te verbeteren.

Realiseer je dat we allemaal wel eens in het drama stappen. 😉
Maar als je je bewust bent van de dramadriehoek heb je al een hele grote stap gezet.
Een onderneemster zij laatst tegen mij; "wonderlijk, ik kom die dramadriehoek de hele dag tegen, ook in mijn gezin. Wat verhelderend is dit zeg!" 💡💡

Wil je meer hierover weten of hoe je dit kunt oppakken? 🤔
 

📅 Boek dan nu het gratis strategiegesprek in, ik ga graag met je in gesprek hoe jij dit kunt toepassen. Klik hier om een afspraak te maken.