Het museum van ieder teamlid mag een bezoek waard zijn

Tijdens onze vakantie nemen we er plotseling de tijd voor: we brengen een bezoek aan een museum, of misschien wel meerdere musea. Vaak gebeurt dat wanneer we in het buitenland zijn. Mogelijk loop jij de musea liever voorbij, maar wandel je wel een paar keer tijdens je zonvakantie één van die imposante kerkgebouwen binnen, of besluit je een kijkje te nemen in de botanische tuin van een mediterrane stad. Hoe dan ook, je geniet van een bijzonder samenspel van elementen.

Gedurende deze weken van ontspanning kun je ook eens de tijd nemen je af te vragen hoe jouw eigen museum er tot nu toe uitziet.

Waar ben je trots op?

Waar ben je trots op en waar kijk je met veel plezier op terug? Wie zich bewust is van de inrichting van zijn of haar eigen museum, weet ook of hij of zij op de juiste plek zit in de organisatie.

Blij

Op het moment dat je jouw museum vormgeeft, weet je ook het achterliggende doel van je werkzaamheden. Doe je op dit moment waar je blij van wordt, kun je er met een goed gevoel op terugkijken? Dan heb je de mogelijkheid om iedere dag een goede museumdag te hebben.

Misschien onderneem je op dit moment weliswaar een aantal activiteiten waar je blij van wordt, maar geldt dat niet voor de ervaring die je hebt op je werk. En dat is zonde. Wie het lastig vindt zich op basis van zijn of haar dagelijkse werkzaamheden een museumdag voor te stellen, zit waarschijnlijk niet op de juiste plek.

Samen je museum maken

Een team dat werkt in hetzelfde museum heeft een gezamenlijk doel. Kom in de eerste plaats met een concreet teamdoel. Wat is nu precies het doel waarmee jullie als team aan de slag zouden moeten gaan? Veel teams denken dit wel te hebben geformuleerd, maar de focus en de richting ontbreken.

Geen product, wel een doel

Dat leidt tot een team dat dolende is en niet goed weet wat nu haar bestaansrecht is. Klanten kopen geen product, maar een doel. En effectieve teams realiseren doelen. Dat lukt alleen wanneer we helder hebben wat we willen realiseren voor de klant.

Jullie uitdaging

Is dit niet duidelijk, dan ontstaat er ruis. Mensen nemen geen verantwoordelijkheid. Ken je de uitspraak: ‘Een klant wil geen boren, maar gaten?’ De truc is dit gegeven heel bewust in te zetten. Sluit aan bij de klantwaarde. De inhoud van het werk is weliswaar bekend, maar wat is de uitdaging? Maak zaken concreet en verkrijg focus. Waar doe je het als team of organisatie nou eigenlijk voor? Kies voor mensen in je organisatie die zich verbonden voelen met het doel dat jullie hebben geformuleerd en zorg dat dit ook voor jouzelf geldt. Alleen op die manier verzamelen jullie telkens waardevolle elementen voor je eigen museum en dat van het team.