Extra handen nodig? Zo houd je je huidige personeel tevreden

Veel bedrijven ervaren op dit moment de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. We zien het in heel veel branches: in de horeca, de bouw, de zorg, de schoonmaakindustrie. Extra handen zijn op heel veel plaatsen gewenst. Dat geldt mogelijk ook voor jou en het bedrijf dat je vertegenwoordigt.

De krapte zorgt ervoor dat steeds meer van mensen wordt gevraagd. Het bedrijf waar ze werken wil immers groeien nu het weer kan en ziet het marktaandeel graag vergroot worden. Ons advies: Leg niet nog meer druk op je huidige personeelsbestand.

Meer druk

We kunnen het ons heel goed voorstellen: voor een bedrijf is het knap vervelend als niet voldoende op de vraag van klanten kan worden ingespeeld, simpelweg omdat niet voldoende personeel voor handen is. Wanneer de extra helpende handen niet of nauwelijks zijn te vinden, komt al snel meer werkdruk te liggen op het huidige personeelsbestand.

Weerstand

Onder de medewerkers ontstaat weerstand, want zij zien niet in hoe het team waarvan ze deel uitmaken nog meer werk kan verzetten dan ze nu al doet. Het gevolg: mensen worden ontevreden en presteren uiteindelijk zelfs nog minder goed dan ze eigenlijk kunnen. Op termijn zoeken deze mensen naar een functie buiten het bedrijf. Hoe zorg je er nu voor dat je de mensen vasthoudt en niet overspoelt met werk omdat de vraag nu eenmaal groter is dan je eigenlijk aan kunt?

Wees concreet

Wie zijn of haar bedrijf en de mensen in het bedrijf wil laten groeien, moet niet nog meer prestatiedoelen neerzetten. Dat werkt averechts. Het zorgt niet voor betrokkenheid. Helemaal wanneer je met het vaststellen van de doelen van mensen vraagt om op een andere manier te gaan werken. Organisaties stellen te vaak doelen die ze precies willen meten. “Aan het einde van het jaar moet de klantwaardeling van een 8.0 naar een 9.0 zijn gestegen.” Wat zeg je daar nu eigenlijk mee? Heel weinig.

Ontwikkelen

Werk daarom juist aan ontwikkeldoelen met je medewerkers, die uiteindelijk ook de prestaties van het bedrijf verbeteren. Wat doen je medewerkers op dit moment waardoor de klantwaardering op een 8.0 uitkomt? Waar kunnen jullie samen aan werken om het resultaat van het team of de afdeling nog beter te krijgen? Wat betekent dat voor hun eigen ontwikkeling en wat is er voor nodig om daar gezamenlijk te komen?

Wie een afdeling op de automatische piloot laat draaien, zet nergens toe aan en stelt geen uitdagingen voor de mensen.

De volgende keer leggen we uit hoe je een team zelfs efficiënter kunt laten werken, door te kijken of iedereen wel het werk doet dat daadwerkelijk gedaan moet worden.